Opony są jednym z najważniejszych elementów samochodu, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ich stan ma ogromne znaczenie dla przyczepności pojazdu do nawierzchni, a tym samym wpływa na skuteczność hamowania i stabilność na zakrętach. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie oceniać kondycję opon i wymieniać je na nowe, gdy tylko zaczynają tracić swoje właściwości. Ale jak rozpoznać, że opony nie nadają się już do użytku?
Czy Twoje opony są już zużyte?
Jednym z pierwszych sygnałów wskazujących na konieczność wymiany opon jest zużycie bieżnika. Wówczas nie ma sensu przechowanie opon Poznań do następnego sezonu. Przepisy mówią, że minimalna głębokość bieżnika, dopuszczalna przez prawo, wynosi 1,6 mm. Jednak eksperci zalecają wymianę opon już przy głębokości około 3 mm, ponieważ poniżej tej wartości znacząco pogarsza się przyczepność pojazdu do nawierzchni oraz wydłuża się droga hamowania.
Nierównomierne zużycie bieżnika może świadczyć o problemach z geometrią zawieszenia lub niewłaściwie ustawionym ciśnieniem w oponach. W takim przypadku warto sprawdzić ustawienia samochodu w serwisie, a następnie zorganizować wymianę opon Poznań.
Czas jest nieubłagany również dla opon – z upływem lat ich parametry techniczne ulegają pogorszeniu, co może powodować utratę przyczepności do nawierzchni czy zwiększenie ryzyka aquaplaningu. Eksperci zalecają wymianę opon po 5-6 latach od daty produkcji. Datę tę można odczytać z boku opony – wystarczy poszukać tzw. DOT, czyli numeru identyfikacyjnego, którego ostatnie cztery cyfry wskazują tydzień i rok produkcji opony.
Wizualna kontrola opon może ujawnić różne uszkodzenia, takie jak pęknięcia czy deformacje bieżnika lub ścianek bocznych. Takie zmiany mogą być spowodowane starzeniem się materiału, przegrzaniem podczas jazdy czy uderzeniem o krawężnik. Opony z widocznymi uszkodzeniami należy natychmiast wymienić, gdyż stanowią one poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Bąbel powietrza na boku opony świadczy o uszkodzeniu warstwy wewnętrznej i jest bardzo niebezpieczny – może prowadzić do gwałtownej utraty ciśnienia, a nawet rozerwania opony. W przypadku wykrycia bąbla należy jak najszybciej udać się do serwisu w celu wymiany opony.